Standkachels zijn een groot goed in de winter. Maar de praktische voertuigaccessoires worden vaak – ten onrechte – afgewezen. Tien mythen en waarheden. Wat zijn de voordelen van een standkachel personenwagens? Het verwarmt niet alleen het interieur voor en zorgt voor ijsvrije ramen. De motor is ook voorverwarmd, wat slijtage vermindert. Want een koude start belast de motor net zo zwaar als 70 kilometer rijden op de snelweg.

Zijn de apparaten niet te duur?

Standkachels hebben hun prijs, en een kant-en-klaar apparaat in een auto is zelden verkrijgbaar voor minder dan 1.000 euro. Niet alleen de kachels zijn verantwoordelijk voor deze prijzen, de installatie kost ook veel en, afhankelijk van het model, kan het een werkdag duren. Maar op dit moment is er een ontwikkeling te zien: dankzij innovatieve montagesets heeft Webasto bijvoorbeeld de installatietijd tot tien procent kunnen verkorten. Is er een standkachel voor alle auto’s op de markt? Of het nu gaat om een ​​kleine auto, SUV of bestelwagen – er is nu voor bijna elk commercieel verkrijgbaar model een oplossing op de markt.

Verhoogt een standkachel de onderhoudsinspanning aan de auto? Nee, de systemen hebben geen speciaal onderhoud nodig. Maar om ervoor te zorgen dat het verwarmingssysteem lang meegaat, moet het het hele jaar door af en toe worden ingeschakeld – tien minuten is voldoende.

Is de levensduur van de standkachel niet beperkt?

De levensduur van een extra verwarming moet minimaal 3.000 bedrijfsuren bedragen. Dat klinkt niet veel, maar is het ook niet, zo blijkt uit een rekenvoorbeeld: als je zes maanden per jaar je standkachel elke dag 30 minuten gebruikt, heb je meer dan 30 jaar profijt van de aanschaf.

Is het brandstofverbruik bij een standkachel echt veel hoger?

Nee. Uit onderzoeken van testinstituten als TÜV blijkt dat het verbruik van de auto bij een koude start de eerste kilometers 1,5 tot 2 keer hoger kan zijn dan de normale waarde, afhankelijk van het motorconcept en de omgevingstemperatuur. Dit betekent dat als een diesel op bedrijfstemperatuur normaal 6 liter per 100 kilometer verbruikt, in de koude startfase het meerverbruik over een afstand van vijf kilometer maximaal 0,6 liter is. Standkachels verkorten de koude startfase en hebben niet veel brandstof nodig. Met een verwarmingsfase van een half uur verbruiken de apparaten bijvoorbeeld ongeveer 0,2 liter brandstof, afhankelijk van het voertuigmodel. Bij de huidige brandstofprijzen komt dit overeen met kosten van rond de 22 cent. Ongeveer de helft hiervan wordt gecompenseerd door het lagere verbruik in de verkorte opwarmfase. Is het niet effectiever om de motor op te warmen?

Nee. Iedereen die denkt dat ze hetzelfde effect kunnen bereiken, heeft het mis. Verbruik en vervuiling dalen hoger af. Daarnaast is het verboden om de auto onnodig te laten rijden – dat kost een boete van tien euro. Het opwarmen van de motor is ook niet de snelste methode. De nieuwe generaties standkachels zijn veel sneller. Dankzij geïntegreerde thermomanagementfuncties en intelligente regeling van de watercircuits in het voertuig hebben ze slechts 15 tot 20 minuten nodig om voor te verwarmen.

Hoeveel belast een extra verwarming de accu?

Een standkachel heeft elektriciteit nodig voor de regelfuncties. Daarom moet het in de winter niet te lang duren. Vooral korteafstandschauffeurs moeten letten op de rijtijd. Een vuistregel helpt hierbij: opwarmtijd is gelijk aan rijtijd. Maar de standkachel is zelden verantwoordelijk voor een lege accu – zeker niet bij de nieuwe systemen met hun korte looptijden. Omdat bij vriestemperaturen de batterij wordt aangetast door de vertraagde chemische reacties. Als bij min 10 graden nog 65 procent van het vermogen beschikbaar is, is dat bij min 22 graden nog maar 50 procent. Dat betekent: als de batterij een paar jaar op de teller staat, geeft hij het in de winter snel op.

Stabdkachels